DORINTA



 

"Puturile hananeestilor gânduri mai mult ai cinstit suflete decât vâna pietrii, din care izvorul întelepciunii varsã curgerile Teologiei." (Stihira a 3-a, cântarea a 6-a, Canonul Sfântului Andrei Criteanul de la Pavecernita de Marti, în prima sãptãmânã a Postului Mare)
"Descendre à la source des désirs pour arracher l'énergie à son objet. C'est là que les désirs sont vrais en tant qu'énergie. C'est l'objet qui est faux. Mais arrachement indicible dans l'âme à la séparation d'un désir et de son objet." (Smone Weil, La pesanteur et la grâce, capitolul 'Désirer sans objet')

 

Dorinta este naturalã. Sau: este o primã-dorintã care e naturalã. Cãci ea e un vector-fortã ce se naste din afecte (ca din niste tainice mitrasuri) printr-un stimul de o oarecare naturã (greu de precizat, si mai greu de contabilizat: ca vântul).

Odatã nãscutã, dorinta - vector-fortã - intrã în câmpul volitional al persoanei umane.

In acest moment se decide soarta ei.

1) Fie ea este tinutã în echilibru instabil (dar nemiscat) în tensiunea câmpului vointei - rãmânând astfel o fortã, un vector-fortã activ, dar nu cu o activitate de la si din sine, ci cu o 'activitate' datã de lucrarea personalã a harului. Este ceea ce în daoismul contemplativ timpuriu se numeste wu-wei, care nu înseamnã principiul non-actiunii - cum au tot spus-o vulgarizatorii Orientului -, ci principiul actiunii ne-actionãtoare, ne-activiste, care nu împieteazã asupra mersului firesc al lumii.

Este ceea ce Simone Weil (aceastã "evreicã cu sufletul înrourat de credintã", "preaiubita" pãrintelui Nicolae Steinhardt) noteazã astfel:

"Extinction du désir (bouddhisme) ou détachement - ou l'amor fati - ou le désir du bien absolu, c'est toujours la même chose: vider le désir, la finalité de tout contenu, désirer à vide, désirer sans souhait.

"Détacher notre désir de tous les biens et attendre. L'expérience prouve que cette attente est comblée. On touche alors le bien absolu." (La pesanteur et la grâce, capitolul 'Détachement', Plon, 1988, p.21).

Si, în altã parte, analizeazã astfel:

"Détachement des fruits de l'action. Se soustraire à cette fatalité. Comment?

"Agir, non pour un objet, mais par une nécessité. Je ne peux pas faire autrement. Ce n'est pas une action, mais une sorte de passivité. Action non agissante.

"L'esclave est, en un sens, un modèle (le plus bas... le plus haut... toujours la même loi). La matière aussi.

"Transporter hors de soi les mobiles de ses actions. Être poussé. Les motifs tout à fait purs (ou les plus vils: toujours la même loi) aparaisssent comme extérieurs." (Ibid., capitolul 'La nécessité et l'obeissance', p.56).

2) Fie, în urma busculadei interioare pe care o poate produce noutatea aparitiei dorintei (ori si din alte motive, nu înntotdeauna lãmurite), câmpul volitional se destinde, iar dorinta balanseazã, precum un ac de busolã debusolatã. In aceastã balansare (de fiintã cãzutã) dorinta se infuzeazã de plãcere sau (si) de durere.

La acest punct ne aflãm într-un alt moment important, la o altã rãscruce:

   a) Fie directionarea volitivã a vectorului dorintã-plãcere, dorintã-durere, dorintã-plãcere-durere este patologicã, împotriva firii, a creatiei sau a Legii, ajungându-se în pãcat, hamartia, adicã într-un esec, într-o eroare de tintire, de directionare.

   b) Fie directionarea volitivã a acestui vector 'îmbogãtit' este inversã sau opusã, contrarie celei dintâi, si atunci se obtine binele ca si contrar al rãului - si fiindu-i deci echivalent într-un sens, ca toate contrariile (Ibid., capitolul 'Le mal', p.83): "Ce qui est directement contraire à un mal n'est jamais de l'ordre du bien supérieur. A peine au-dessus du mal, souvent! Exemples: vol et respect bourgeois de la propriété, adultère et 'honnête femme'; caise d'épargne et gaspillage; mensonge et 'sincérité'." (Ibid., p.84).

De ce? - Pentru cã:

"Le bien est essentiellement autre que le mal. Le mal est multiple et fragmentaire, le bien est un, le mal est apparent, le bien est mystérieux; le mal consiste en actions, le bien en non-action, en action non agissante, etc. Le bien pris au niveau du mal et s'y opposant comme un contraire à un contraire est un bien de code pénal. Au dessus se trouve un bien qui, en un sens, ressemble plus au mal qu'à cette forme basse du bien. Cela rend possible beaucoup de démagogie et des paradoxes fastidieux.

"Le bien qui se définit à la façon dont on définit le mal doit être nié. Or le mal le nie. Mais il le nie mal." (Ibid.)

"Si cei douãzeci si patru de bãtrâni si cele patru fiinte au cãzut si s-au închinat lui Dumnezeu, care sade pe tron, zicând: Amin! Aliluia!" (Apocalipsa 19, 4).


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