Politica bisericeascã a oportunismului

 

În timpul unei vizite oficiale în Grecia, la mijlocul lunii februarie, Arhiepiscopul Spiridon, Primatul Bisericii Ortodoxe Grecesti în America si Exarh al Patriarhiei Ecumenice în Emisfera de Vest, a adresat o scrisoare de felicitare presedintelui Statelor Unite Bill Clinton, ca urmare a achitãrii acestuia în procesul de destituire intentat de Senatul american. "…Stirile acestei seri au informat despre terminarea procesului senatorial si posibilitatea continuãrii în mod progresiv si constructiv a presedintiei dumneavoastrã. Permiteti-mi sã vã adresez dumneavoastrã si familiei dumneavoastrã cele mai bune urãri si binecuvântãri pentru reluarea vietii de familie cu demnitatea si intimitatea pe care le meritati", a declarat Arhiepiscopul Spiridon.

Drept urmare, ambasadorul SUA în Grecia, Nicholas Burus, a oferit o receptie în onoarea Arhiepiscopului, la resedinta sa oficialã. Domnul ambasador Burus s-a folosit de prilej pentru a-si exprima respectul si sprijinul sãu fatã de rolul Arhiepiscopului Spiridon în comunitatea greaceascã din America, ca si în unitatea Bisericii Ortodoxe în America.

Absolut incredibila demonstratie de oportunism a Arhiepiscopului Spiridon vine pe fondul unei foarte puternice contestãri a sa în America, atât de cãtre laici, cât si de cãtre clericii si chiar episcopii de sub jurisdictia sa. Anul trecut scolile de teologie de sub jurisdictia sa, sustinute de miscarea laicatului, au fost la un pas de a inflama ortodoxia americanã din pricina neîntelegerilor cu arhiepiscopul în cauzã. La începutul anului 1999, Arhiepiscopul Spiridon a trebuit sã facã apel la Patriarhul de Constantinopol pentru a face fatã unui protest a 5 mitropoliti si episcopi, dar apoi s-a trezit în fata unei scrisori de protest a mai mult de 100 de clerici de sub jurisdictia sa.

Desi Arhiepiscopul Spiridon îi acuzã pe opozantii sãi cã ar fi sustinãtori ai fostului Arhiepiscop al grecilor din America, Iakovos, si cã doresc scindarea Bisericii, pentru din ce în ce mai multã lume devine tot mai greu de crezut cã asemenea miscãri, devenite de masã, sunt lipsite de fundament în acuzatiile pe care i le aduc Arhiepiscopului Spiridon, legate în special de administratia sa, dar si de neîntelegerea realitãtilor multiculturale din America (Spiridon a trãit cea mai mare parte a vietii în Europa) si de lipsã de dialog si receptivitate fatã de membrii Bisericii pe care o conduce, fie cã sunt episcopi, clerici, laici.

Va rãmânea de vãzut dacã aceastã mostrã de oportunism si servilism fatã de puterea lumeascã (si într-o chestiune atât de gravã cum a fost, din punct de vedere moral, cea pentru care a fost judecat presedintele american Bill Clinton) va salva unitatea Bisericii Ortodoxe Americane, sau, temporar, doar tronul Arhiepiscopului Spiridon.

Legat de aceastã solutie a viitorului stã însã si îngrijorarea mediilor teologice ortodoxe fatã de o posibilã mutarea a scaunului ecumenic în America, ca principalã optiune în cazul expulzãrii Patriarhiei Ecumenice din Istambul, unde în prezent se aflã în situatia de toleratã, dat fiind faptul cã numãrul ortodocsilor declarati în Turcia a scãzut sub nivelul prevãzut de legile tãrii, respectiv 5000 de credinciosi.

Ce tine încã Scaunul Patriarhiei Ecumenice la Istambul (Constantinopol)? Politica lui Spiridon sau Voia lui Dumnezeu? Sau amândouã.

Iulian Nistea

Publicat în Credinta strãbunã


Puneti comentariile Dvs la acest text, sau la problematica lui în FORUM-ul alãturat !

Aceastã paginã a fost ultima oarã modificatã
la data de 
TOP
Nistea's Page
Meniu:
Me & Myself | Traduceri | Poeme | Eseuri
Spiritualitate | Patericul adnotat | Jurnal athonit
N-writers | Simone Weil | Ileana Mãlãncioiu
Mari duhovnici | Legãturile Dvs!

Copyright © 2000-2001, Iulian Nistea.
This file may be copied on the condition to specify the copyright notice.