Home -> Dosare ortodoxe

Cazul Tanacu

monahul Filotheu Balan
de la Manastirea Petru-Voda

22 iunie 2005

M-am īngrozit citind ziarele romānesti care relateaza despre cazul parintelui Daniil de la Tanacu. "Criminalul cu barba rosie" trebuie sa moara, striga la unison toata presa. "Rastigneste-l", striga presa. Si daca el a fost acuzat de practici medievale, acuzatorii lui traiesc īn plina antichitate, asta e limpede.

Ce a facut parintele Daniil? A primit īn manastirea sa de maici o sora declarata ca avīnd serioase probleme psihice. A facut bine? Daca el a crezut ca o poate ajuta punīnd multa dragoste si atentie si luptīnd cu armele Bisericii (rugaciunea si postul) īmpotriva bolii ei, atunci Dumnezeu sigur ca nu a trecut cu vederea fapta sa. Īnvatatura Sfintilor Parinti spune ca traind īnconjurat de oameni cu multa dragoste si facīnd ascultare, chiar daca esti bolnav mintal, boala se poate vindeca, īntr-o mai mare sau mai mica masura. Si, cu adevarat, a primi īn obstea ta, īn familia ta, un asemenea caz este dovada de barbatie (unii vor zice mīndrie draceasca, dar as īntreba un asemenea om mīndru cīt poate sa rabde līnga un bolnav psihic; va zic de pe acum: nici macar o zi; e nevoie de multa smerenie si dragoste ca sa rabzi neputintele acestor oameni pe care de multe ori familia īi leapada prin spitatele de psihiatrie). Eu cred ca fapta parintelui a fost dupa Evanghelie (care spune clar: "Pe cel ce vine catre Mine nu-l voi scoate afara" (Ioan 6:37).

Aspectul 2: ce competenta are un medic pentru a face diferenta īntre un schizofrenic si un īndracit? Raspunsul: nici una. Si iarasi nu īnteleg de ce credem un medic care pune un diagnostic (si cīt de priceputi sīnt ei la diagnostice se vede din faptul ca alearga lumea pe la 3-4 spitale ca sa afle ce boli are) este crezut pe cuvīnt, iar un duhovnic care se lupta cu duhurile cele rele zi de zi este catalogat drept nebun? Din cīte am auzit, parintele Daniil era duhovnic de ceva ani, iar cīt de bun duhovnic este s-ar putea vedea si din faptul ca obstea sa numara aproape 25 de suflete (cel putin asa am citit īn ziare). Sa fie limpede tuturor: nimeni nu vine la manastire pentru ca nu are ce face acasa si nimeni nu se da pe mīna unuia care nu are habar de duhovnicie. Am auzit, cu mult īnainte de scandal, ca īl cauta lumea din zona Vasluiului pentru spovedanie, si ca parintele ar fi scos multi atei si multe suflete pierdute īn noaptea patimilor si le-ar fi adus la Hristos. Mie mi-e limpede ca parintele Daniil face parte dintre generatia de duhovnici tineri foarte cautati de lumea de azi pentru priceperea lor īn ale duhovniciei. Si daca parerea lui a fost ca Irina nu e nebuna cu capul (si cum ar fi putut sa fie nebuna o fata care a lucrat ca baby-sitter īn Germania? S-ar presupune ca trebuia sa aiba capacitatea de a vorbi o limba straina si ca avea suficienta dragoste ca sa stea cu copiii altora, ceea ce ma face sa cred ca diagnosticul medical a fost o minciuna), ci ca s-a īndracit, atunci ar fi trebuit crezut pe cuvīnt.

Sora Irina a īnceput sa aiba crize. Sa zicem ca presa si medicii sai au dreptate, iar crizele erau de schizofrenie si nu de īndracire. Dar cum te apuca crizele tocmai cīnd se fac slujbe īn biserica si ti se citesc rugaciuni? Mi-a fost dat sa vad doua cazuri de schizofrenie pīna acum si va pot spune ca oamenii aceia nu reactionau deloc la slujbe si nu intrau īn criza cīnd erau īn biserica si li se citeau rugaciuni. Mai mult, nu se linisteau aproape deloc prin citirea molitfelor, ci doar dupa ce-si luau pastilele. Iarasi, din ceea ce am citit īn presa, īnteleg ca dupa ce i se citeau rugaciuni sora Irina īsi revenea. Si atunci nu īi vom da dreptate parintelui Daniil o data mai mult?

Am fost la multe Sfinte Masluri īn multe manastiri si am vazut multe cazuri de īndraciti (īndracirea nu se poate cataloga cu mijloacele medicinei care neaga existenta sufletului). Pe multi i-am tinut cu mīna mea si i-am imobilizat īn vremea Maslului. Am vazut limpede ce putere ne-omeneasca au diavolii cīnd un īndracit intra īn criza. Am vazut jumatate de biserica golindu-se īn jurul unei fete care a fost trīntita si a īnceput sa scoata sunete īnfioratoare. Va rog sa ma credeti ca duhurile cele rele raspīndesc o senzatie de teama, o frica ce īti intra īn oase si te trimite departe de cel posedat. Putini sīnt cei care dau dovada de barbatie la un Maslu cīnd e vorba de a imobiliza un īndracit.

A fost un caz īn care atīta putere avea diavolul īn fiinta ce o tineam īncīt eram 4 insi si cu greu, cu toata puterea noastra, abia puteam sa o tinem la podea. Un om nu poate sa aiba asemenea putere, nu. Si aici vine cazul Tanacu: puteau maicile sa tina o īndracita cīnd avea crize? Nicidecum. Trebuia legata. A fost legata cu funii, de mīini si de picioare, dar s-a dovedit ca nu e de ajuns, pentru ca era īnca cu neputinta de stapīnit. Si atunci au imobilizat-o. Presa spune ca au imobilizat-o pe o cruce. Eu nu stiu daca a fost asa, dar cīnd am citit despre caz am zis: ce idee buna! Stiu, aici veti spune despre mine ca sīnt nebun, retrograd, fanatic, etc, dar eu nu am de spus decīt "Crucea Ta, Doamne, arma īmpotriva diavolului ne-ai dat-o noua", asa cum cīnta Biserica de la Hristos īncoace. Asa ca nu pot sa spun decīt ca, singurul pericol pe care īl vad este de a batjocori Crucea lui Hristos prin legarea unui īndracit pe ea. Dar cum nu pentru a batjocori Crucea a fost legata saraca fata, ci pentru a se īnsanatosi, cred ca Dumnezeu nu ma va bate pentru ca m-am bucurat de ideea de a o lega pe cruce si nici pe cei care au facut-o nu īi va osīndi. Dar pīna acum nu am aflat din presa daca a fost o cruce sau au fost niste scīnduri, nu am vazut nici o fotografie. I-au pus calus īn gura? Numai cei ce au vazut īndraciti la slujbe pot spune ce tulburare pot face acestia. Iar daca vrei sa faci o slujba īn tihna, cel mai bine e sa īl scoti afara. Dar si ei, īndracitii, au mult folos din prezenta la slujba. Avem cazul de la Sihastria, din 1992, cīnd o fata, Maria, care avea multime mare de draci, s-a tamaduit dupa 7 Sfinte Masluri si 9 Sfinte Liturghii.

Parintele Daniil era singurul slujitor la manastirea Tanacu. Pravila Bisericii spune ca preotul nu poate face singur Sfīntul Maslu, ci este nevoie de doi preoti, cel putin. Īn situatii de mare necesitate preotul singur poate face Sfīntul Maslu, Taina pe care Biserica o are pentru īnsanatosirea tuturor celor bolnavi, trupeste sau sufleteste. Asa īncīt ceea ce i-a ramas parintelui de facut era doar citirea rugaciunilor din Molitfelnic. Si pentru īnsanatosirea celor bīntuiti si stapīniti de duhuri necurate avem īn molitfelnic mai multe rugaciuni, īntre care cele mai puternice sīnt cele ale Sfīntului Ioan Gura de Aur si mai ales cele ale Sfīntului Vasilie cel Mare. Toti preotii pot sa citeasca aceste rugaciuni, ori de cīte ori li se cere. Parerea unui reprezentant al Patriarhiei ca Molitfele (Rugaciunile) Sfīntului Vasilie se citesc o data pe an, de 1 ianuarie, este cea mai mare minciuna posibila, de vreme ce īn Molitfelnic scrie clar ca sīnt pentru alungarea duhurilor necurate si tamaduirea bolilor. A, ca este obligatoriu (dupa tipic) sa se citeasca Molitfele de 1 ianuarie, acesta e un alt aspect. Deci nimic spectaculos īn faptul ca un preot citeste Molitfele. Ba chiar laudabil, pentru ca arata ca īi pasa de durerea sufletelor crestinilor. Si nimic spectaculos īn citirea Molitfelor, pentru ca īndrazneala cea mare a unui preot, care īl ridica īn cinste mai mult decīt orice īmparat si stapīnitor al lumii, este savīrsirea Sfintei Liturghii, adica aducerea pe Sfīnta Masa a Facatorului si Ziditorului tuturor celor vazute si nevazute, adica a lui Hristos Dumnezeul nostru. Caci cu Dumnezeu ne īmpartasim īn Sfīnta Īmpartasanie. Si daca am īndrazneala de a savīrsi Dumnezeiasca Liturghie, nu am īndrazneala de a citi niste rugaciuni de alungare a dracilor?

Ceea ce īntr-adevar trebuie stiut este ca ura diavolului īmpotriva celor ce citesc Molitfele este foarte mare. Si orice citire a Molitfelor fara un pic de pregatire duhovniceasca se lasa cu mari ispite. Acesta este motivul pentru care majoritatea preotilor se tem sa citeasca Molitfele Sfīntului Vasilie cel Mare. Teama! Deci s-ar cuveni sa ne uitam cu atentie la cei ce citesc Molitfele, pentru ca acestia pot fi de doua feluri: ori niste crestini traitori si tematori de Dumnezeu, carora nu le este teama de draci, ori niste nebuni. Si cred ca am aratat mai sus ca parintele Daniil nu poate fi considerat nebun. Un nebun nu face o manastire din nimic si nu reuseste sa adune īn jurul sau atītea suflete. Si pentru ca am vorbit de pregatire, e bine sa stiti ca dupa pravila, cel mai bine ar fi ca si preotul, si cel bolnav sa posteasca īnainte de citirea rugaciunilor. Mīntuitorul le-a zis foarte clar Sfintilor Apostoli: "Acest neam [de draci] nu iese decīt cu rugaciune si cu post" (Matei 17:24). Si am aflat din presa ca au postit cu totii: si fata, si parintele, si obstea. E bine ca au postit? Raspunsul cred ca īl aveti. Mai ales ca īmi aduc aminte de niste īndracite carora li se dadea mīncare de post, iar ele strigau: "Nu vrem, nu vrem! Dati-ne carne si vin!"

Dupa cele trei zile de post si rugaciune purtarea de grija a lui Dumnezeu a rīnduit ca Irina sa-si revina. A fost deplin constienta si a vorbit cu maicile. Au dezlegat-o si i-au dat sa manīnce. Toata lumea a fost bucuroasa ca Dumnezeu a ascultat rugaciunile facute la Tanacu. Dupa aceea au mers īn gradina si s-au asezat pe iarba. Aici este momentul cīnd a intrat īn coma. M-am gīndit ca dupa zbuciumul avut īn acele zile, la care daca adaugam postul ajungem repede la concluzia ca sora a fost vlaguita pur si simplu, prin faptul ca au mers si au stat la soare e cu putinta ca pricina caderii īn coma sa fie insolatia. Asta e parerea mea si nu vreau sa fie īnsusita de nimeni, dar va pot spune ceea ce am trait pīna acum. De aici maicile au chemat salvarea. A fost dusa la spital īn coma. La spital a murit.

Avem un alt aspect, daca se mai putea face ceva. Nu stim, aceasta doar Dumnezeu o stie. Din presa am īnteles ca unii medici ar fi afirmat ca fata era deja moarta cīnd au luat-o. Dar tot din presa am aflat ca i-au pus perfuzii. Ori la morti nu le pui perfuzii, nu?

Moare un om care este posedat. Ce spune Biserica īn astfel de cazuri? Pai e cīt se poate de limpede: daca dracii sīnt pricina mortii, si nu patimile īn care te-ai aruncat de buna voie, atunci sulfetul acela este mīntuit. Hristos īl primeste īmpreuna cu Mucenicii, pentru ca a rabdat chinuri mucenicesti. Pacat ca īn cazul de la Tanacu sora Irina nu poate sa vina si sa-si spuna si parerea sa. Cred ca ea ar fi fost omul cel mai īn masura sa īsi dea cu parerea.

Cred ca am fost suficient de limpede īn ce am scris pīna aici ca sa īntelegem ca tot ce s-a īntīmplat acolo a fost dupa pravila si nu s-au calcat īntru nimic rīnduielile Bisericii. Si atunci Dumnezeu le va purta de grija tuturor celor care au fost implicati īn caz.

Tot ceea ce este pe līnga cele scrise mai sus tind sa cred ca este de la diavoli, care insufla mintile omenesti fara ca oamenii sa priceapa lucrul acesta atīt de subtire. Afirmatii precum "drac de popa", "criminalul cu barba rosie", "maici idolatre", "oameni inculti", "practici medievale", "teroare dupa metode inchizitoriale", "maica crucificata", "preot nebun si exaltat", sau ca niciodata īn istoria Bisericii nu s-a procedat astfel, sau ca Molitfele Sfīntului Vasilie se citesc doar pe 1 ianuarie, sau ca parintele Daniil nu era vrednic sa slujeasca ori sa citeasca rugaciuni, sau ca manastirea Tanacu este "eretica, nesfintita", sīnt cu adevarat spre rusinea celor ce le-au facut si vor da seama pentru ele. Sa nu credeti vreodata ca Dumnezeu se uita la etichete. El judeca dupa inima si plateste fiecaruia dupa vrednicie, indiferent daca este mirean, preot sau arhiereu.

Boala cea mare a neamului nostru este datul cu parerea. Nimeni nu se poate abtine sa dea mai departe ceea ce aude, fara sa īnfloreasca, fara sa puna de la el, fara sa aiba contributia sa proprie. Cu cīt o minte este mai slaba si mai bolnava, cu atīt ceea ce aude si vede va fi dat mai departe mai deformat. Nu-mi revin dupa ce citesc articolele presei īn cazul Tanacu si vad cum un caz nefericit a fost transformat de niste minti antihristice īntr-o crima abominabila, cu iz de inchizitie papistasa.

Alta boala a noastra este invidia, care se naste din mīndrie si care e mama razbunarii. Multe nu s-ar fi īntīmplat si spus, mai ales īn sīnul Bisericii, daca am fi fost crestini, daca Evanghelia noastra ar fi fost cea propovaduita de Mīntuitorul Hristos si nu anti-evanghelia televizorului si a mass-mediei. Aici s-a vazut cīt sīntem de departe de Hristos si cum ne lepadam de El prin faptele noastre. "Fericiti cei prigoniti pentru dreptate, ca a acelora este Īmparatia Cerurilor", zice Iisus Hristos Dumnezeul nostru. Fericit esti, parinte Daniil, daca toata lumea te uraste, iar Hristos te iubeste!

Si sa zicem ca toata minciuna din presa nu ar fi minciuna, ci adevar (ceea ce sa dea Domnul sa nu fie!). Unde este, dar, Sfīntul Ioan Gura de Aur care sa zica si azi: "dati-mi un preot care a gresit, ca sa īl acopar cu haina mea"?

monahul Filotheu Balan

PS: Am scris acest material pentru a īndemna pe cei ce īl vor citi sa nu mai discute atīt de mult, sa nu-si mai dea cu parerea, sa nu mai īnfloreasca, ci sa aiba inima buna si sa se roage pentru parintele Daniil, care trece zilele acestea prin niste īncercari prin care nimeni nu cred ca ar vrea sa treaca. Vad īn ispita sa razbunarea dracilor ce au chinuit-o pe Irina. Avem inima de draci daca aruncam cu piatra si īi cerem osīnda. Avem inima de oameni daca ne punem īn pielea sa. Avem inima de crestini daca spunem ca pentru pacatele noastre s-au īntīmplat toate acestea. Cine nu vede īn scandalul Tanacu un atac īmpotriva lui Hristos si a Bisericii Sale este cu adevarat orb.



TOP
Ultimele noutãti din site
HOME
Meniu:
About us | Traduceri | Poeme | Eseuri
 Spiritualitate | Patericul adnotat | Jurnal athonit 
  N-writers | Simone Weil | Ileana Mãlãncioiu
  Mari duhovnici | Media | Legaturile Dvs!

Copyright © 2000-2005, pr. Iulian Nistea.