Home -> Dosare ortodoxe

COMUNICAT DE PRESA al BIROULUI DE PRESA SI COMUNICATII AL PATRIARHIEI ROMANE
Nr. 1161/ 7 iulie 2005
referitor la cazul preotului Daniel Corogeanu de la Manastirea "Sfanta Treime" de la Tanacu, judetul Vaslui

Sursa : http://www.patriarhia.ro/stiri.htm

Comentarii de pr. Iulian Nistea

Textul integral al Comunicatului Biroului de Presa al Patriarhiei Române
Comentarii

COMUNICAT DE PRESA
Nr. 1161/ 7 iulie 2005

referitor la cazul Daniel Corogeanu

Deja titlul comunicatului transmite doua mesaje indirecte :
  1. ne aflam in fata unui "caz" ;
  2. vorbeste de "Daniel Corogeanu", iar nu de "preotul Daniel Corogeanu"
Atat in relatarile presei, cat si din raportul episcopiei Husilor,
Comunicatul precizeaza care i-au fost sursele de informare : 1. "relatarile presei" ; 2. "raportul episcopiei Husilor".
Aceasta precizare restrictiva lasa loc unei eventuale reveniri asupra celor spuse in acest comunicat, in urma unei anchete bisericesti complete.
Sfantul Sinod a luat act cu uimire, consternare si durere de faptul ca in manastirea „Sfanta Treime” din localitatea Tanacu, judetul Vaslui, sub pretextul unei exorcizari, iermonahul Daniel Corogeanu, secondat de patru calugarite, a supus-o pe tanara sora Irina Cornici unui inadmisibil regim de suferinta fizica, ceea ce a dus la moartea victimei.
Cele doua surse mai sus mentionate - presa si raportul episcopiei Husilor - spun un lucru de la Sfântul Sinod ia act (reformulez): ieromonahul Daniel de la Manastirea Tanacu, "secondat" (depreciativ) de patru calugarite, a supus-o pe sora Irina unui regim de suferinta fizica ("inadmisibil", i.e. "noi nu admitem asa ceva"), ceea ce a dus la moartea victimei, exorcizarea nefiind decât un pretext !!

Comunicatul constata deci (urmând celor doua surse) ca exorcizarea n-a fost decât un pretext, dar nu spune in mod direct care ar fi fost "intentia ascunsa" a ieromonahului Daniel. Finalul comunicatului vorbeste la modul general de "vedetism" si "aspect pecuniar", ceea ce ar putea fi o sugestie indirecta asupra ceea ce crede Comunicatul despre intentiile parintelui Daniel.
Exorcismul, adica suita de rugaciuni pentru alungarea duhurilor necurate, face parte din doctrina si practica Bisericii Universale, cu temeiuri in Sfanta Scriptura,
si consta exclusiv din rugaciuni insotite de stropire cu aghiazma si ungere cu undelemn sfintit.
Comunicatul admite desigur exorcismul, fara sa faca insa nici un fel de precizari asupra cazurilor in care el se impune.

Precizarea "exclusiv" in afirmatia "exorcismul ... consta exclusiv [s.n.] din rugaciuni insotite de stropire cu aghiazma si ungere cu undelemn sfintit" nu face decât sa pregateasca afirmatia din paragraful urmator, caci diferente de practica in exorcizari au existat dintotdeauna.
Orice acte sau proceduri in afara acestora, de natura celor folosite la Tanacu, se constituie in abateri grave de la disciplina bisericeasca.
E evident ca a tine pe un om bolnav/indracit care se zbate sau chiar a-l lega daca altfel nu se poate nu e un act ritual, ci o elementara masura de precautie, ca cel bolnav/indracit sa nu se raneasca.

Comunicatul se delimiteaza, pare-se, de ideea de a vedea un act ritual in afirmatia unor jurnale cum ca sora Irina ar fi fost exorcizata "legata pe cruce" (sau chiar: "crucificata").
Sub presiunea extrema a gravitatii acestui fapt
si
in urma refuzului celor impricinati de a se supune primelor masuri disciplinare ale autoritatii bisericesti,
conducerea Episcopiei Husilor s-a vazut in situatia ca, in regim de urgenta, sa aplice sanctiuni maxime ieromonahului Daniel Corogeanu si celor patru calugarite,
sanctiuni de care Sfantul Sinod ia act.
"Faptul grav" care a exercitat o "presiune extrema" asupra conducerii Episcopiei Husilor pare a fi acesta : o persoana a murit in urma exorcismelor unui preot veleitarist si lucrul acesta a facut scandal in presa si a afectat imaginea Bisericii Ortodoxe si a conducatorilor ei locali.

Preotul Daniel Corogeanu nu s-a supus "opririi temporare de la slujire" (decizie pe care episcopul o poate lua fara judecata unui tribunal bisericesc) si dorintei episcopului de a preda antimisul (fara de care nu se poate sluji Sfânta Liturghie), drept care, sub presiunea evenimentelor si a mass-mediei, conducerea episcopiei Husilor a aplicat sanctiuni maxime celor implicati.

Sfântul Sinod al BOR, in momentul comunicatului si in lipsa unei anchete proprii, "ia act" de aceste sanctiuni, ceea ce inseamna ca nici nu le aproba cu autoritatea sa, nici nu le dezabroba înca, pentru ca ele au fost luate de episcopii locului, si nici ancheta justitiei nici ancheta unui alt for bisericesc superior (Mitropolia Moldovei sau Sfântul Sinod) nu au ajuns la alte concluzii fata de reportul Episcopiei Husilor.

Sfântul Sinod pare sa-si fi rezervat dreptul de a reveni asupra acestei chestiuni cu un punct de vedere diferit, ceea ce va implica insa, desigur, dezaprobarea raportului Episcopiei Husilor...
Pe fondul statutului incert al manastirii „Sfanta Treime” si al sustragerii acesteia de sub controlul Episcopiei Husilor,
Comunicatul strecoara o ultima afirmatie de delimitare fata de Manastirea de la Tanacu, afirmatie ambigua chiar pentru un initiat in cele bisericesti : "statutul incert al manastirii" ?!
tragicul eveniment de la Tanacu este primul de acest fel in istoria Bisericii Ortodoxe Romane si in nici un caz nu poate fi emblematic sau definitoriu pentru Ortodoxia romaneasca, dupa cum nu exista nici pericolul ca el sa devina contagios in mediile monastice sau parohiale.
Raspuns la unele acuze generalizatoare din presa, unde diferiti "lideri de opinie" din lumea intelectuala, cunoscuti pentru anti-ortodoxismul lor, nu au pierdut ocazia sa ceara reformarea Bisericii ortodoxe, scoaterea predarii religiei din scoli, marginalizarea Bisericii ortodoxe in societatea româneasca etc.
Intrucat principiul sinodalitatii il implica si pe acela al co-responsabilitatii, Sfantul Sinod a hotarat ca fiecare ierarh sa ia masuri si sa vegheze permanent, in eparhia sa, asupra respectarii cu strictete a Sfintelor Canoane, a randuielilor liturgice si a hotararilor Sfantului Sinod, asa incat excesele rituale sa fie, dupa caz, eliminate sau prevenite, cu aplicarea de sanctiuni impotriva vedetismului sau a substratului pecuniar care, de obicei, le genereaza.
Intr-o formulare alambicata, Comunicatul accepta ca unii ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române nu fac destul pentru prevenirea "exceselor rituale" ale unor preoti vedetisti si interesati pecuniar, si le cere episcopilor sa fie mai vigilenti.

BIROUL DE PRESA SI COMUNICATII AL PATRIARHIEI ROMANE

Surse din apropierea sinodalilor spun ca sedinta Sfântului Sinod a fost disputata, asa incat acest Comunicat este un compromis evident intre diferitele puncte de vedere exprimate de episcopi.

Faptul ca Comunicatul isi defineste de la inceput sursele ii lasa posibilitatea sa revina asupra "cazului Daniel Corogeanu" si asupra a ceea ce s-a spus in presa si in raportul episcopiei Husilor.

In curând o sa vedem desigur alte hotarâri de Sinod in aceasta chestiune. Comunicatul de fata nu vrea decât sa "dreaga busuiocul" in fata presei si opiniei publice dezlantuite.

TOP
Ultimele noutãti din site
HOME
Meniu:
About us | Traduceri | Poeme | Eseuri
 Spiritualitate | Patericul adnotat | Jurnal athonit 
  N-writers | Simone Weil | Ileana Mãlãncioiu
  Mari duhovnici | Media | Legaturile Dvs!

Copyright © 2000-2005, pr. Iulian Nistea.