*

PACE CELOR CE VIN — BUCURIE CELOR CE RÃMÂN — BINECUVÂNTARE CELOR CE PLEACÃ



Întrebari si raspunsuri
Despre spiritualitatea crestin-ortodoxa

 

MENIU
alte rubrici ale sitului
Ce este nou!
updated
Mari duhovnici
in viata si adormiti
Gânduri încuviintate
Blog de Pr. Iulian Nistea
Media ortodoxa
photos - film - audio
analize internet
Traduceri
teologie si duhovnicie
Spiritualitatea ortodoxa
Despre noi
Patericul adnotat
Patericul Egiptean
Eseuri
updated
Mihai Neamtu, Nistea Iulian, Dinu Grigore Mos, Radu Teodorescu, Gheorghe Fedorovici
Simone Weil
1909-1943
Poeme
Jurnal athonit
literatura si duhovnicie
Ileana Malancioiu
poeta
Nistea writers
simbol crestin vechi

INTERACTIV
participarea Dvs
Legaturile Dvs
inscrieti-va situl !
Harta Vizitatorilor
Priviti si lasati un semn pe harta
My Guestbook
Vizitati si semnati
Cartea de oaspeti

 

Legaturi rapide
situri speciale
Icoane bizantine
icones grecques-byzantines
Intrebari si raspunsuri
spiritualitatea ortodoxa
Calendar ortodox !
2005, sinaxar
vietile sfintilor
Credo.ro
Portal Ortodox
Zambete din pantecele mamei
Ortodocsi din Paris
Orthodoxes à Paris
Biserica Ortodoxa Romana din Paris
Parohia Sfintii Arhangheli
Filocalia.ro
NOU !
Asociatia OrtodoxRoNet
NOU !
OrtRadio
situl emisiunii radio
L'Eglise Orthodoxe aujourd'hui (Paris)
Bethsabée Rembrandt
Galerie Lavie
Teognost.ro
Grupul si Editura Teognost
Laurentiu Dumitru
un site de pastoratie
a tinerilor

 

 

  *
Întrebari si raspunsuri
- despre spiritualitatea ortodoxa -

Prima pagina -> Întrebari si raspunsuri -> Ortodoxia si celelalte religii

- actualizat la 10 Octombrie 2006 -

Discutie cu un neoprotestant - cum se poate discuta cu neoprotestantii?

Întrebare a lui Y. (la 28 februarie 2006):

discutie cu un neoprotestant
de Y, la 28 februarie 2006

Buna ziua,

Ma numesc Y si am o mare, si din ce in ce mai profunda problema. Sunt crestin ortodox. Am o prietena neoprotestanta. Am enuntat toate acestea pentru ca nici nu stiu cum sa imi expun concret problema, pentru ca dumneavoastra sa ma intelegeti si sa puteti sa imi dati un sfat. Tin la religia mea, si nu vreau pentru nimic in lume sa o schimb. Insa prietena mea aduce argumente documentate bine (stiu ca e ceva caracterisic neoprotestantilor), insa ea e o tipa foarte desteapta [...]. Ideea e ca eu vreau sa o combat, si de fiecare data ma intristez si mai tare. Am ajuns la asa o stare incat nu ma mai pot concentra la nimic, si ma gandesc doar la asta.

Ceea ce va rog e sa imi recomandati unde si ce pot sa citesc, astfel incat sa imi pot consolida opiniile. Insa va rog, vreau ceva concret. Si insist pe acest lucru deoarece (chiar sunt disperat in aceasta privinta, va rog sa ma credeti) am fost si la manastiri, am vorbit cu preoti, cu maici, si le-am pus aceste intrebari... si spre dezamagirea mea îmi spuneau sa nu mai vorbesc cu astfel de oameni, deoarece îmi sucesc mintea.

Va rog, ceea ce imi spuneu ei e sa nu mai cercetez atata, ci sa citesc vietile sfintilor si atat. NU POT face asta, va rog sa ma credeti, vreau sa stiu, sa inteleg, si astfel voi putea fi linist. De aceea am si cautat ceva pe internet, poate asa voi gasi pe cineva avizat sa ma ajute. Vreau sa cercetez si sa gasesc adevarul. Puteti sa ma ajutati in acest sens? V-as fi mai mult decat recunoscator. astept raspunsul dumneavoastra cat mai urgent.

Va multumesc anticipat,
Y.

Raspuns al parintelui Iulian (la 1 martie 2006) :

Doamne ajuta Y.

Este adevarat ca (neo-) protestantii citesc Biblia mai mult decat noi - si de aceea îsi si permit o anume "agresivitate" în discutiile cu noi, stiind ca se folosesc de autoritatea Scripturilor. Desi noi trebuie sa ne recunoastem acest defect (si sa-l reparam printr-o mai asidua citire a Sfintei Scripturi, mai ales a Noului Testament), totusi interpretarea acestor lecturi biblice este uneori foarte diferita la ei, deoarece ei nu au nici un sens al traditiei Bisericii, adica al unei întelegeri ce ni s-a transmis noua de la Domnul prin Apostoli, prin ucenicii apostolilor si asa mai departe pâna azi, ci ei interpreteaza Scripturile dupa parerile lor proprii.

Fundamentul discutiilor noastre cu un neoprotestant este insa tocmai aceasta problema a traditiei, de care noi daca ne lipsim nu mai suntem ortodocsi, adica ne pierdem (ne scoatem) pe noi însine din firul acestei neîntrerupte continuitati de la Domnul prin Apostoli, prin ucenicii lor si asa mai departe pâna astazi.

De aceea sfatul meu este ca atunci când esti provocat de un neoprotestant, sa propui mai întâi sa discuti despre sfânta traditie si numai dupa aceasta discutie sa vrei sa mergi mai departe, daca interlocutorul este onest. Daca vrea sa schimbe subiectul tu sa revii la acest subiect, fara sa vrei sa discuti altceva, pâna la elucidarea onesta a acestei chestiuni.

In fapt, o sa-ti devina repede evident faptul ca neoprotestantul nu va accepta niciodata argumentarea ta - care de altfel e elementara si de bun simt... -, si in felul acesta nu o sa mai continuati discutiile, care de fapt nu-si mai au sensul.

Aceasta argumentatie ortodoxa despre sfanta traditie o gasesti in "Calauza in credinta ortodoxa", o carte importanta a parintelui Ilie Cleopa, carte din care gasesti fragmente si pe internet (la adresa http://www.sfaturiortodoxe.ro/sfinti.htm, de exemplu).

Citeste de aici primele capitole (mai ales capitolul 3, despre sfânta traditie) si întelege argumentatia, ca sa o poti sustine. Apoi orice discutie se iveste, tu sa spui ca întelegrea ortodoxa poate fi diferita de cea neoprotestanta din cauza ca Biserica Ortodoxa se orienteaza si dupa Traditie, si deci trebuie sa discuti mai întâi despre Traditie. Atunci vei vedea ca argumentatia ta, desi elementara, nu va fi acceptata de neoprotestant, si poti sa spui: "nu mergem mai departe, nu schimbam subiectul pâna nu clarificam aceasta problema, de capatâi pentru felul in care purtam discutia noastra". Daca neoprotestantul nu o sa accepte argumentatia despre sfanta traditie (cel mai probabil), atunci o sa-ti fie evident ca ceva lipseste în argumentatia lui, o sa fii intarit in credinta ta si o sa fii linistit si netulburat sufleteste; iar daca acest neoprotestant accepta sfânta traditie (ceea ce este foarte improbabil), atunci o sa-ti fie usor sa raspunzi la toate problemele ridicate de el, dupa cum iti arata parintele Cleopa in cartea mai-sus mentionata. Si iarasi o sa capeti mai multe incredere si liniste sufleteasca.

Totusi, vreau sa precizez si eu ca nu trebuie sa citesti cartile de invatatura ortodoxa ca sa te "certi" cu neoprotestantii (dimpotriva, o sa intelegi, daca procedezi cum iti spun, ca este mai de folos sa le eviti), ci ca sa te aperi si sa-ti aperi credinta si pacea sufletului.

O alta carte foarte frumoasa ca sa intelegi mai bine credinta ortodoxa este cea a episcopului Kallistos Ware: "Ortodoxia, calea dreptei credinte" (Editura Trinitas, Iasi, 1993).

Doamne ajuta.
p.iulian

P.S. Pentru ca spui "vreau sa cercetez si sa gasesc adevarul", adaug la finalul acestui raspuns ca pentru noi, crestini, adevarul este în primul si în primul rând o Persoana, adica Domnul Iisus Hristos (care a zis: "Eu sunt Calea, Adevarul si Viata"), si abia apoi o argumentatie, care va avea întotdeauna deficientele ei, oricât de stiitifica sau sustinuta ar fi ! Daca deci vrei sa "cercetezi si sa gasesti adevarul", atunci începe prin a te ruga mai mult, si prin a face mai mult cele lasate de Domnul, care ne si apropie de El-Adevarul, adica iubirea aproapelui. (vezi Spiritualitate crestin-ortodoxa: varia si poate mai ales Harul, împlinirea poruncilor si iubirea.

Scrisoare a lui C. catre preotul Iulian (la 12 Mai 2006) :

Parinte,

Am descoperit de curand acest site si m-am bucurat ca are si o parte interactiva.

Am citit raspunsul d-voastra la intrebarea celui care avea probleme cu argmentarea in fata pietenei lui neoprotestante si trebuie sa va spun ca m-a multumit intr-o masura foarte mare.

Si eu am fost in situatia lui, dar am fost mult mai implicata decat el... sa va explic... am acum 19 ani, dar inca de la 11 ani am fost colega cu o baptista si mai mult ea mi-a devenit prietena foarte buna, intr-un timp o consideram chiar cea mai buna prietena. Intotdeauna am fost apropiata de Dumenzeu si am fost crescuta in spiritul acesta de familia mea ortodoxa; in plus pe atunci eram la varsta la care cautam raspunsuri, dar intrebarile nu le puneam nicioadata... am ajuns sa fiu atrasa de discutiile pe care le aveam cu colega mea si in timp, mai bine zis dupa 4 ani de prietenie cu ea, am ajuns la 15 ani pentru prima data in biserica lor, la un Craciun... Mi-a placut foarte mult, m-am imprietenit cu mai multi copii si adolescenti, iar apoi, usor-usor am inceput sa merg in fiecare saptamana la intalnirile lor de tineret... A fost o perioada foarte dificila, pentru ca parintii mei, evident, nu-mi dadeau voie sa frecventez acele intalniri, si prin urmare ca sa pot lua parte in continuare la ce se intamla acolo trebuia sa mint... Si minteam asa in fiecare saptamana... timp de 2 ani... intrerupti pe alocuri... Ce m-a atras si m-a tinut acolo atat de mult timp era modul diferit in care se puneau problemele si metodele lor de "slavire" a lui Dumnezeu. Mi se parea ca ma apropii din ce in ce mai mult de Dumnezeu tomai prin faptul ca eram alaturi de oameni care traiesc, credeam eu, dupa voia Domnului... Am avut o perioada in care am inceput sa ma simt foarte vinovata de faptul ca mint atat de mult. Trebuie sa va spun ca eu continuam sa vin la noi la biserica si ca nu ma indepartasem de ortodoxie - in mintea mea imi formasem opinia ca fac ceva in genul unui ecumenism (?!?!), cu toate ca viziunea ortodoxa se indeparta tot mai mult de mine... In timpul unui post n-am mai putut tine in minte acest secret si i-am spus mamei... A fost suparata, peste masura... Intelesesem ca o dezamagisem profund... Era foarte trista, foarte mahnita si isi pierduse increderea in mine. Inainte de a ma impartasi in acel post m-am marturisit, evident, si cu aceasta ocazie, cu foarte mari eforturi am reusit sa-i marturisesc parintelui meu duhovnic tot ceea ce facusem... A cesta mi-a vorbit atat de frumos, atat de convingator si atat de bine, incat am renuntat sa mai merg acolo. Pentru o vreme! Am pendulat mult intre chemarea lor si ceea ce stiam ca trebuie sa fac... pana acum un an... cand m-am desprins total... total... De atunci am descoperit mai mult ca oricand, am inteles mai mult ca oricand frumusetea si dreptatea credintei ortodoxe pe care Mantuitorul Hristos ne-a lasat-o... Sunt atat de impacata si ma bucur de o pace pe care nu am mai cunoscut-o pana acum... Am avut si puterea de a o indeparta pe "prietena" mea... de a elimina din viata mea tot ce aduceau ei superficial... fals...

Ii multumesc Domnului pentru ajutorul Sau fara de care nu as fi putut ajunge aici! Sper ca aceasta marturisire a mea sa foloseasca si altora... pentru ca neoprotestantii sunt foarte insistenti si stiu ca sunt destui tineri care au colegi de acest fel care folosesc o mie de metode de a-i convinge sa vina la ei... Ii indemn sa caute mai intai in Biserica noastra raspunsurile pentru ca sa poata fi capabili de a sta in fata lor si de a raspunde argumetelor acestora in cunostinta de cauza!

Cu respect si stima pentru tot ceea ce faceti, C.

Doamne ajuta!

înapoi la întrebari si raspunsuri despre ortodoxie si celelalte religii

Scrisoare a lui M.S. catre Pr. Iulian Nistea (la 6 Octombrie 2006):

Sarutmâna, parinte!

Ideea dv. ca Y. sa ramâna la o tema, la cea privind Sf. Traditie, o gasesc buna. Sunt acum într-o discutie cu un Martor al lui Iehova, si am aplicat exact sfatul dv. Desi vrea sa ma traga pe tema "Numelui", si desi as putea sa fac faţă discutiei, prefer totusi sa ramân la un subiect, si anume la BISERICA. Ideea pe care o sustin este ca numai în mijlocul Bisericii, si numai ca madulare ele ei, suntem în stare sa întelegem si sa interpretam corect Scripturile.

Mi-a placut si marturia d-rei C.

PS. Dupa cinci decenii de apartenenta la neo-protestantism, am gasit drumul spre CASA, în urma cu trei ani am primit Mirungerea si sunt si eu un madular fericit al Bisericii.

înapoi la întrebari si raspunsuri despre ortodoxie si celelalte religii

Scrisoare a lui A.B. catre Pr. Iulian Nistea (la 9 Octombrie 2006):

Buna Domnule Parinte.

Sunt o neoprotestanta, de religie penticostala. Am citit rezolvarea Dumneavoastra la problema unui tânar care era foarte disperat in legatura cu prietena lui, care era si ea neoprotestanta. Vreau sa va zic ca mi-a placut. Si da, adevarul e ca noi citim Bilbia mai mult ca cei ortodocsi, dar asta nu inseamna ca cei ortodocsi nu ar putea face asta. Nu cred ca e deajuns ca cei care nu citesc Cuvântul sa se consoleze cu asta "hai sa recunoastem ca noi nu citim". Cred ca e nevoie sa citesti Biblia in intregime, fie ortodox, fie penticostal, fie orice alta religie.

Sincera sa fiu, nu tin la religia mea, si imi plac unele chestii de la ortodocsi. Sa va zic un lucru pe care nu il inteleg la ortodocsi, desi as vrea sa-l inteleg foarte mult. Poate ma puteti lumina Dumneavoastra.. Nu inteleg de ce botezati copilasii de mici. Da, e adevarat ca Domnul Isus a scris in Biblie: "Lasati copilasii sa vina la mine si nu-i opriti, caci a celor ca ei este Imparatia Cerurilor." Dar nu a zis sa fie botezati. Botezul e un act matur, care necesita maturitate. Domnul Isus s-a botezat abia la 32 de ani. Astept un raspuns la întrebarea aceasta.

Mai am o neliniste. A doua porunca trimisa de Dumnezeu in Legile lui Moise, este "sa nu-ti faci chip cioplit, si nici sa nu te inchini unui astfel de idol". Icoanele, dupa parerea mea, e chip cioplit. Desi sunt pictate, sunt chip cioplit. Iar ortodocsii se inchina acestor icoane, ceea ce e impotriva Legii lui Dumnezeu. Cu crucea care voi o faceti, sunt de acord si eu, chiar imi fac cruce cand trec pe lana o Biserica. Dar partea cu icoanele mi se pare ceva ce nu i-ar placea lui Dumnezeu. Astept raspuns.

înapoi la întrebari si raspunsuri despre ortodoxie si celelalte religii

 

Cãutare  în  site

 


Aceastã paginã a fost ultima oarã modificatã
la data de 
TOP
Ultimele noutãti din site
HOME
Meniu:
About us | Traduceri | Poeme | Eseuri
 Spiritualitate | Patericul adnotat | Jurnal athonit 
  N-writers | Simone Weil | Ileana Mãlãncioiu
  Mari duhovnici | Media | Legaturile Dvs!

Copyright © 2000-2006, pr. Iulian Nistea.