*

PACE CELOR CE VIN — BUCURIE CELOR CE RÃMÂN — BINECUVÂNTARE CELOR CE PLEACÃ



╬ntrebari si raspunsuri
Despre spiritualitatea crestin-ortodoxa

 

MENIU
alte rubrici ale sitului
Ce este nou!
updated
Mari duhovnici
in viata si adormiti
Media ortodoxa
photos - film - audio
analize internet
Traduceri
teologie si duhovnicie
Spiritualitatea ortodoxa
Despre noi
Patericul adnotat
Patericul Egiptean
Eseuri
updated
Mihai Neamtu, Nistea Iulian, Dinu Grigore Mos, Radu Teodorescu, Gheorghe Fedorovici
Simone Weil
1909-1943
Poeme
Jurnal athonit
literatura si duhovnicie
Ileana Malancioiu
poeta
Nistea writers
simbol crestin vechi

INTERACTIV
participarea Dvs
Legaturile Dvs
inscrieti-va situl !
Harta Vizitatorilor
Priviti si lasati un semn pe harta
My Guestbook
Vizitati si semnati
Cartea de oaspeti

 

Legaturi rapide
situri speciale
Icoane bizantine
icones grecques-byzantines
Intrebari si raspunsuri
spiritualitatea ortodoxa
Calendar ortodox !
2005, sinaxar
vietile sfintilor
Credo.ro
Portal Ortodox
Zambete din pantecele mamei
Ortodocsi din Paris
Orthodoxes à Paris
Biserica Ortodoxa Romana din Paris
Parohia Sfintii Arhangheli
Filocalia.ro
NOU !
Asociatia OrtodoxRoNet
NOU !
OrtRadio
situl emisiunii radio
L'Eglise Orthodoxe aujourd'hui (Paris)
Teognost.ro
Grupul si Editura Teognost
Laurentiu Dumitru
un site de pastoratie
a tinerilor

 

 

  *
Întrebari si raspunsuri
- despre spiritualitatea ortodoxa -

Prima pagina -> ╬ntrebari si raspunsuri ->

Homosexualitatea si homosexualii

de : pr. Iulian Nistea
la : 20/11/2003

ţntrebare :

As dori, Parinte..
de Jimmy_Cecilia, 20/11/2003

Buna dimineata Parinte Iulian,
As dori sa stiu ce credeti despre schisma produsa in sÔnul Bisericii Anglicane, cÔnd a fost hirotonisit un preot homosexual si care este pozitia bisericii ortodoxe fata de preotii homosexuali. Noi am avut aici pe forum un subiect despre aceasta: http://www.racovitan.com/luneta/node/view/432 [...]

raspuns (reviziut la 20 iulie 2005) :

Buna, Jimmy-Cecilia.
(iertati apelativul, dar daca semnatura, macar cu prenume, nu e, atunci ma adresez cum pot)
  1. Ca principiu general, ori de câte ori în Biserica se iau decizii importante în probleme ne-definitiv elucidate înca, exista riscul sa apara separari si schisme. Asa s-a întâmplat în Bisericile Ortodoxe când cu trecerea la "noul calendar", adica la calendarul îndreptat. Pentru ca lucrurile nu au fost destul de bine explicate si nu s-au ales momentele potrivite, au aparut separari, chiar daca schimbarea era buna ca idee.
     
  2. Desi se spune ca Biserica Ortodoxa nu accepta homosexualitatea (ca pe ceva "normal" - ghilimelele sunt datorate ambiguitatii notiunii de "normal" in constiintele oamenilor ), eu cred totusi ca problema homosexualitatii nu e deplin eluciata. Si pot sa spun aceasta pentru ca exista marturii din experienta pastorala ale multor preoti care au cunoscut (la spovedanie) si indrumat homosexuali, si care nu sunt atât de categorici precum discursurile oficiale. E drept ca discursul oficial vrea sa previna o deviere; dar practica arata ca lucrurile sunt mai dificile si se analizeaza si trateaza în particular în fiecare caz în parte.
     
  3. Fundamentul teologic al celor care spun ca exista (intr-un foarte mic procent) o homosexualitate oarecum "normala" (sau oarecum acceptabila) se bazeaza pe o redefinire, daca pot spune asa, a întelesului sexualitatii, pe niste baze influientate de antropologia orientala, în care sexualitatea nu e ceva exterior (dat de organele sexuale si alte realitati materialistice si grosiere), ci e interioara si un pic misterioasa, si se incadreaza un pic intr-o lista de genul:
    • masculin-feminin
    • convex-concav
    • Yin-Yang
    • soare-luna
    • uscat-umid
    • lumina-întuneric (sau : luminos - umbros/întunecos)
    • actiune-receptare (sau : agresivitate - pasivitate)
    • etc.etc.
    Am facut o enumerare ca idee, un pic amestecata, poate. Intr-o astfel de viziune e evident ca in fiecare om este parte de masculin si parte de feminin, încât sexualitatea nu e decât o chestiune de dominanta generala. Prezentarea mea e foarte schematica si reductionista, dar cred ca întelegeti cam despre ce vorbesc.
     
  4. Mi se pare ca intr-o astfel de viziune, ce nu poate fi respinsa dintr-o data (mai ales ca ea vine odata cu niste realitati pâna acum ingorate de occidentali, dar cunoscute de orientali), homosexualitatea va fi discutata de teologi, filosofi, antropologi etc. Eu cred deci ca pe acest teren al unei îmbogatiri/ajustari a viziunii traditionale crestine asupra omului in general si sexualitatii in particular se va duce discutia în viitor.
     
  5. Una peste alta, cred ca, în calitate de crestini, ni se cuvine sa iesim dintr-o tendinta de pune stampila pe oameni si grupuri, sa iesim din ispita de a trata oamenii la gramada (homosexualii). Sa analizam homosexualitatea în mod general si homosexualii în mod personal.
     
  6. In final, o marturie : Am cunoscut in timp (de cand sunt preot, dar si inainte) mai multi homosexuali neagresivi si care nu fac parada de situatia lor. In fiecare se duce o lupta interioara grea si continua. Unii au reusit sa se pastreze pe sine intr-un celibat auto-impus, altii nu... As spune ca poate tocmai din pricina acestei sfâsieri interioare, a acestei lipse a pacii cu sine, nu este bine ca ei sa acceada la preotie.
    Toate cele bune.
    pr.Iulian

 

Cãutare  în  site

 


Aceastã paginã a fost ultima oarã modificatã
la data de 
TOP
Ultimele noutãti din site
HOME
Meniu:
About us | Traduceri | Poeme | Eseuri
 Spiritualitate | Patericul adnotat | Jurnal athonit 
  N-writers | Simone Weil | Ileana Mãlãncioiu
  Mari duhovnici | Media | Legaturile Dvs!

Copyright © 2000-2006, pr. Iulian Nistea.