*

PACE CELOR CE VIN — BUCURIE CELOR CE RÃMÂN — BINECUVÂNTARE CELOR CE PLEACÃ



╬ntrebari si raspunsuri
Despre spiritualitatea crestin-ortodoxa

 

MENIU
alte rubrici ale sitului
Ce este nou!
updated
Mari duhovnici
in viata si adormiti
Media ortodoxa
photos - film - audio
analize internet
Traduceri
teologie si duhovnicie
Spiritualitatea ortodoxa
Despre noi
Patericul adnotat
Patericul Egiptean
Eseuri
updated
Mihai Neamtu, Nistea Iulian, Dinu Grigore Mos, Radu Teodorescu, Gheorghe Fedorovici
Simone Weil
1909-1943
Poeme
Jurnal athonit
literatura si duhovnicie
Ileana Malancioiu
poeta
Nistea writers
simbol crestin vechi

INTERACTIV
participarea Dvs
Legaturile Dvs
inscrieti-va situl !
Harta Vizitatorilor
Priviti si lasati un semn pe harta
My Guestbook
Vizitati si semnati
Cartea de oaspeti

 

Legaturi rapide
situri speciale
Icoane bizantine
icones grecques-byzantines
Intrebari si raspunsuri
spiritualitatea ortodoxa
Calendar ortodox !
2005, sinaxar
vietile sfintilor
Credo.ro
Portal Ortodox
Zambete din pantecele mamei
Ortodocsi din Paris
Orthodoxes à Paris
Biserica Ortodoxa Romana din Paris
Parohia Sfintii Arhangheli
Filocalia.ro
NOU !
Asociatia OrtodoxRoNet
NOU !
OrtRadio
situl emisiunii radio
L'Eglise Orthodoxe aujourd'hui (Paris)
Teognost.ro
Grupul si Editura Teognost
Laurentiu Dumitru
un site de pastoratie
a tinerilor

 

 

  *
Întrebari si raspunsuri
- despre spiritualitatea ortodoxa -

 

Home -> Intrebari si raspunsuri -> Moartea si cele dupa moarte

Pecetluirea gropii la ţnmormÔntare si dezgroparea osemintelor

de : pr. Iulian Nistea
la : 12/01/2004

ţntrebare :

pecetluirea gropii
de anonim, 04/01/2004

Trebuie sa recunosc ca mesajul Dvs. mi-a creat o stare de nedumerire caci se stie ca la Slujba inmormantarii, preotul pecetluieste groapa pana la a doua venire a Domnului Hristos...Atunci cum se impaca aceasta pecetluire cu ceea ce Dvs. spuneti referitor la ritualurile de 3 sau 7 ani de miruire a osemintelor...?????

raspuns (reviziut la 28 martie 2006) :

Dezgroparea ramasitelor in ritualul de mirungere al lor nu este o profanare de mormant, ci o dovada de respect. Totusi, aceasta nu e o paractica generala în Biserica Ortodoxa.

In tot cazul, trupul se intoarce din cele din care a fost luat (pamânt, humus - la îngropare în pamânt; sau materia fizica "grosiera" in general - pentru cazurile de "ingropare in mare/ocean"), si nu trebuie luata ca imagine exacta profetia lui Iezechiel (capitolul 37) despre invierea mortilor. E o profetie a invierii mortilor, nu o descrierea exacta a ceea ce va fi, ca asta nu putem sti. Inchipuiti-va ca toti care mergem in pamânt sau in mare (sau cei care cativa care sunt deja in spatiul cosmic, sau cei care au fost arsi etc), ne imprastiem peste tot (nu vreau sa fiu sadic ori morbid cu descrierile...).

Apoi, cand va fi sa inviem, nu stim exact cum va fi, cum ne vom "aduna"... Unii teologi ortodocsi - intre care marele teolog de origine rusa Vladimir Lossky - vorbesc de o "pecete a persoanei" pe toate cele ale omului. Persoana umana este unica, si ea cumva marcheaza, lasa o pecete a persoanei (a "ipostasului") pe fiecare "celula" a sa, astfel incat la inviere persoana isi va "chema" ce e al sau... Bun, e o parere teologica, dar care da o idee despre problematica.

Asadar, toate acestea fiind zise, pecetluirea gropii la inmormantare nu e "un nod deasupra mormântului", ci un semn vazut al desprinderii acelei persoane de cele materialicesti pâna la invierea cea de obste. E pecetluirea acestei "desprinderi", daca vreti, atât pentru cel care si-a dat duhul, cat si pentru cei apropiati care participa la înmormântare.

Aceasta nu este o explicatie "simbolica", ori metaforica, ci e vorba de ceva concret - un "semn vazut" - a ceva concret, anume a "desprinderii acelei persoane de cele materialicesti pâna la invierea cea de obste". Aceasta nu are nici o legatura cu vreun simbolism metaforic si fara continut real, ci este intelegerea duhovniceasca a unor realitati spirituale, in armonie cu restul slujbei si cu traditia Bisericii.

De altfel, acest ritual al pecetluirii gropii nici nu face parte din slujba înmormântarii asa cum este ea in cartile de slujba preotesti (in Molitfelnic, bunaoara), si nici nu este mentionat in aceasta slujba, ci este o traditie locala, pe care preotii o practica pe alocuri. Daca aceasta practica a "pecetluirii" gropii este bine inteleasa, adica in armonie cu restul slujbei înmormântarii si cu traditia Bisericii, atunci nu este nici o problema. Daca insa aceasta practica este inteleasa mai mult in sens superstitios (ca, de exemplu, o practica ce ne pazeste de strigoi, sau de fantome etc.), atunci ea este criticabila.

Toate cele bune.

pr. Iulian


 

Cãutare  în  site

 


Aceastã paginã a fost ultima oarã modificatã
la data de 
TOP
Ultimele noutãti din site
HOME
Meniu:
About us | Traduceri | Poeme | Eseuri
 Spiritualitate | Patericul adnotat | Jurnal athonit 
  N-writers | Simone Weil | Ileana Mãlãncioiu
  Mari duhovnici | Media | Legaturile Dvs!

Copyright © 2000-2006, pr. Iulian Nistea.