varianta fara diacritice românesti a acestei pagini

Spaiul dintre cuvinte

Ileana Mlncioiu

(Cltorie spre mine nsmi, CR 1987)

 

Nu tiu cum s-ar putea traduce: Doamne, Doamne, mult zic Doamne, / Dumnezeu pare ca doarme / Cu capul pe-o mnstire /i de nimeni n-are tire.

Aceste versuri populare culese de Blaga au un spaiu al lor de nenclcat care depete cuvintele i ceea ce pot ele comunica. La inutul de vraj pe care l creeaz contribuie nu numai nelesul cuvintelor, ci i sunetul lor care iese din noiuni i ptrunde n spaiul miraculos dintre ele. Convenional acestui inut i-am putea zice spaiu mioritic, cum i-a spus Blaga, dar l putem defini oricum altfel. Nici o convenie nu nseamn ceva definitiv pe teritoriul unei spiritualiti. Exist ns cuvinte i mai ales grupri de cuvinte neconvenionale aezate de timp asemenea unor piloi uriai sub podurile pe care pot trece nu numai generaii ntregi de oameni, ci uneori chiar tancurile, fr s le poat cltina.

O astfel de grupare de rezisten mi s-a prut ntotdeauna plnsu-mi-s-a. Nu de atac, ci de rezisten, repet; i repet, plnsu-mi-s-a, aa cum spune poetul i nu altfel. A schimba aceste cuvinte nseamn a mica tot ce s-a cldit de-a lungul timpului pe ele.

inutul creat de plnsu-mi-s-a , prin nelesul i sunetul ca atare al cuvintelor precum i prin spaiul cutremurtor dintre ele, nu se poate nici el modifica. Orict vreme va mai trece, el rmne acela pe care l-a cucerit poetul i nu este prin nimic mai puin real dect inutul prin care umblam fiecare de la natere pn la moarte. De aceea plnsu-mi-s-a nu se poate traduce n nici o limb (la limit, nici n limba romn)

Trebuie repetat din cnd in cnd aa cum st scris i att.

nsi aceast analiz mi se pare o convenie i o impietate.

O fac doar spre a-mi lmuri mie nsmi de ce nu se poate s nu repetm din cnd n cnd aceste cuvinte i s nu ne nconjurm de vraja produs de ele.

Cu aceste reineri, ncep totui s constat: n aceast grupare primatul revine plnsului; cel care l percepe n toat amploarea sa ocup locul al doilea; timpul n care plnsul este perceput conteaz abia in cele din urm Poate fiindc n acest timp, pe lng momentul situat n trecut la care a fost nregistrat durerea, este adugat n subtext prezentul i fr ndoial i viitorul. Convenia s-a fixeaz n trecut plnsul perceput ca atare dar nedepit.S-a este singura convenie de aici i poate nu ntmpltor nu este exprimat prin cuvinte mai consistente; ci prin dou litere desprite de aa-zisa trsur de unire.

Primatul l deine n acest grupare plnsul, dar, s nu uitm, n raport cu cel care-l percepe i nu cu neamul care l-a plns. Acesta, n totalitatea sa, deine ntietatea i n raport cu plnsu i cu mi i cu s-a. Fiindc neamul cntat n aceste versuri nseamn plnsul numai la limit. ntre limitele tragice de un fel sau de altul el nseamn linitea i pacea din versurile: Doamne, Doamne, mult zic Doamne,/ Dumnezeu pare c doarme/ Cu capul pe-o mnstire /i de nimeni n-are tire.

n acest inut al linitii i al pcii a aprut la limit plnsu-mi-s-a, iar mai trziu: De-attea nopi aud plound /Aud materia plngnd, motivat astfel de ndureratul poet: Pe-aceleai vremuri m gsesc /i simt cum de atta ploaie /Piloii grei se prbuesc.

C tot la limit a vzut i Bacovia plnsul, dei s-a situat aici mai des dect Eminescu, ne-o spune bucuria de a tri totui exprimat de el prin cuvintele: Verde crud, verde crud,/ Mugur alb i roz i pur/ Te mai vd, te mai aud,/ Vis de-albastru i de-azur.

Starea fireasc exprimat aici precum i n marea poezie popular din antologia lui Blaga i s-a prut ns a fi ceva de la sine neles. De aceea nu a recreat-o dect din cnd n cnd spre a ne feri de eroarea de a crede c nu-i era cunoscut.

n rest, a tradus n felul su pe plnsu-mi-s-a.

Firete, trdnd originalul, dar adugnd tot ce putea aduga din punctul de vedere al vremilor mai noi ale aceluiai imperiu al cuvintelor romneti bine rostite i al spaiilor dintre ele care le separ i le leag depind trectoarele convenii.


Puneti comentariile Dvs la acest text, sau la problematica lui în FORUM-ul alãturat !

Aceastã paginã a fost ultima oarã modificatã
la data de 
TOP
Nistea's Page
Meniu:
Me & Myself | Traduceri | Poeme | Eseuri
Spiritualitate | Patericul adnotat | Jurnal athonit
N-writers | Simone Weil | Ileana Mãlãncioiu
Mari duhovnici | Legãturile Dvs!

Copyright © 2000-2001, Iulian Nistea.
This file may be copied on the condition to specify the copyright notice.